Wednesday, November 3, 2010

Sakit ke bersalin???


Biasanya..ramai yg nak tau...
Lagi2 yg belum melalui..
mcm aku dl..
sume org aku tanya...
padahal aku sendiri tau jawapannya..
tah apa yg aku cari..
mungkin kata2 penaik semangat utk aku kurangkan rs takut di hati

aku takut..
takut nak melalui..
namun tiapkali ku rasa gerak anakku..
rasa teruja, mcmana rupa anakku nnt...
aku tertarik dgn satu nama..
panggilan Nabi Muhammad SAW pd Siti Aishah..
Humaira (pipi merah)...
biasanya org sediakan byk2 nm..
tapi aku, hanya itu satu..
aku mau yg itu..Humaira...:)

6hari lg sblm tarikh due..
aku bangkit slps mendengar azan subuh...
aku ternampak setompok darah..
aku sangka aku akan menggigil ketakutan..
sungguh aku igt begitu bila waktunya hampir tiba..
tapi bibirku menguntum senyum..
makin lebar dan makin lebar...
"aku bakal melihat anakku"..:)
Humaira....

Suami ku kejutkan dari tidur..
aku ingat pesan mama..
sebelum bersalin, mkn byk2..biar ada tenaga...
Aku pun siap2..mkn...tapi rs mls nak msk hospital sbb sakit belum kuat..
tp sbb pengalaman pertama aku pergi jgk..
Hmm..baru 1cm...
masuk wad sorg2..huhu

tgahari suami dtg bawa roti canai..
itu yg aku pesan..
sakit dtg sekejap2...
tp aku masih bole senyum n bersembang

petang suami dtg lg..
sakit makin kuat..
aku xmampu bersuara pun..
menitis air mata..
maghrib, aku rs sakit makin kuat
la?baru 3cm..
xper aku thn lg..aku sbr..aku tunggu...
pukul 8mlm...aku xthn lagi..aku rs nak meneran..
nurse kata lmbat lg..aku kata "xper, sy nak ke tandas je"
nurse xbagi..takut anak terkeluar...(hihi)

aku dibawa ke bilik bersalin...
sakit xtertanggung lg..
ke kanan xboleh, ke kiri xboleh..tunggang tbalik pon xboleh..
sakitnya sungguh..hanya Engkau yg Maha Tahu...
nurse tunjukkan aku carta...
"awak br kt sini (1st Stage), lambat lagi awak nak sampai sini (bersalin)"
"mungkin esok pg baru awak bersalin"
aku diam..aku tau..anakku nak keluar...sekejap lg..

nurse keluar,aku meneran sekuat hati..
air ketuban pecah..
aku menjerit panggil nurse..
nurse terkejut..dah nampak kepala...
nurse2 lain pun terkejut..
"saya ingatkan lambat lagi.."
kan aku dah ckp..aku tau..anakku nak keluar..aish

*kelam kabut*
sediakan peralatan...
panggil suami...
suami masuk..aku mula meneran...
adala 4,5 kali..10 minit, anakku keluar...
11.10 mlm
Humaira! Ibu nampak Humaira!

pengalaman aku dijahit sgt2 sakit..
2jam aku dijahit..sbb lukaku teruk..
huhu..nurse tolak lutut aku...
sebab aku asek katup je bl anak nak keluar..

org kata sakit bersalin anak pertama biasanya 8-12 jam..
alhamdulillah aku tidak selama itu..

sepanjang mlm aku tgk Humaira..
aku dah jd ibu..
comelnya anakku...
seronoknya aku..
Yahuu..yahuuu..aku dah jadi ibu....

haa..itula pengalaman bersalin aku..
sakit x??
sgt2 sakit...
campur sikit dgn rs seronok..rs teruja....
pengalaman ni sgt bermakna...
suami pun kata yg sama...
:)



0 comments:

Post a Comment

 

(c)2009 IzaKama. Based in Wordpress by wpthemesfree Created by Templates for Blogger