Monday, September 3, 2018

Resepi Kimchi Untuk Awak :)

asssalamualaikum



ibu bgtau sesiap ni resepi durhaka ikot ibu punya tekak jawa
da pernah rasa yg import dr korea, kat restoran korea, & beli homemade malaysian punya
cuma xpernah rase yg betul homemade ahjumma korea buat je, mesti sedap
so, bole la kot ibu try ejas ikot tekak ibu


bahan:

kobis panjang  ( 2 bijik )
carrrot ( 2 batang )
daun ketumbar
epal ( 2 bijik )
chilli flakes ( 1 cup )
tepung beras ( 3 tbsp )
bawang putih ( 10 ulas )
halia (2 inchi )
sos ikan ( 5 tbsp )
sos tiram ( ikut suka )
garam, gula


caranya pulak :


memula tarik nafas, baca bismillah & berdoa moga2 menjadi la kimchi kita ye pepuan sekelian alam :D...basuh kubis tu bersih2. mcm ibu, ibu potong sesiap 2 inci, pastu lumur garam bagi rata & biarkan lebih kurang 4-6 jam. memula mmg nampak byk kobis tu, nnt lps 4-6 jam tu layu dah..tengok pon hek eleh, ni untuk aku sorang je nih..hahaha

selepas 4-6 jam berlalu, basuhla kobis tersebut..basuh banyak kali sampai masin dia kurang..macam ibu ni, ibu basuh 5 kali..perahhhh betul2 mcm perah kain tu..tengok kobis ibu tu, ter acu bulat2 ikut genggaman tangan memerah..heheh

kobis da siap basuh lepas digaramkan selama 4-6 jam

sekarang bole blendkan bawang putih, halia dgn epal...cenggini ha ghupe dia

pastu buat pulak bubur pemekatnya..tepung beras tadi campur 1 tbsp gula, kacau dgn secawan air..kacau dlm mangkok dulu supaya xberketul..pastu letak atas api perlahan, kacau pelan2...

bila da agak pekat sikit tu bole dah tu, tutup apinya..sementara tunggu sejuk...potong carrot bentuk julienne..besor lg pon xper...potong daun ketumbar sekali..biasa org gunakan kucai & daun parsley tp ibu tassuker kucaiii..ibu suka sgt bau daun ketumbar, so daun ketumbar it is...kan da ckp resepi durhaka :P
pastu masukkan 1 cup chilli flakes 



campor sekali bahan kisar tadi


masukkan jugak sekali bubur pemekat td


masuk sos ikan ngan sos tiram




kacau2 sampai sebati, rasa...ejas2 ckit ikut tekak pepuan...ibu tambah lg 2 tbsp gula masa ni...kasi pedas2 manis ckit..nnt da peram ada la rasa masam pulak lagi...mcm kimchi mmg sifatnya masam xapalah..yg kita ni jadi org nak masam2 je dah kenapa...banyakkan ckit senyum...sadaqah.. :)

orait..pastu boleh dah la gaulkan sekali dgn kobisnye tu....gaul..gaul..gaul sampai mesra...kobis xada jantina, xapa bergaul mesra...:D xada batasan utk sesama sayuran dalam bersentuhan...kah, xlawak


tu dia...pastu masukkanlah dlm bekas bertutup rapat, biarkn pada suhu bilik dlm 3 hari gitu..
lps 3 hari, dia dah reaDy dah tu...masukkan dlm peti ais, biar dia sambung peram dlm tu slowly...haaa bole dah mkn dgn nasik panas, bole buat kimchi pancake ke, kimchi stew ke, kimchi fried rice ke...ikot suka..


dijemput cuba resepinya..:)
sekian, assalamualaikum...









0 comments:

Post a Comment

 

(c)2009 IzaKama. Based in Wordpress by wpthemesfree Created by Templates for Blogger