Monday, May 25, 2015
Lampi
Monday, May 4, 2015
Ahli sihir??
The thing is, my little sister called me a witch as i was always busy brewing my water kefir, kombucha, talking about My dearly homemade probiotics, real food, natural remedy & homemade food all the time..at the time she cooked n i was there in the kitchen she asked,
![]() |
| natural remedy utk encek misai yg cherry |
![]() |
| water kefir, vco+ onion utk si kembar yg demam batuk selsema |
![]() |
| green juice...utk detox...minum hari2...tapi dia punye die off..huhu |
![]() |
| roiboos tea+ limau+ lavender |
![]() |
| limau madu halia solution utk batuk dan selsema |
![]() |
| kombucha brewing...tu my first baby scoby...:) |
![]() |
| water kefir 1st fermentation |
![]() |
| water kefir 2nd fermentation with fresh fruits |
![]() |
| water kefir & kombucha 2nd fermentation |
![]() |
| green juice ; kailan epal hijau halia limau nipis |
Tuesday, December 16, 2014
Dialog humaira & abah
H : abah, kakak kentut..
A : kakak kentut? Xkuat pon..xhebat langsung!!
H : abah, Azim (sepupu) kan, dia masok sepitallll.... sbb dia demam DENGKI!! * patutnye demam denggi
A: demam dengki? Wow!!!! Tinggi x dengki dia tu?
Heheh
#alhamdulillah dah sembuh
H: abah xtau kannn...
A: kakak la yg xtau..
H : iye, abah yg xtau!
A : kakak la xtau yg abah tau yg kakak xtau!!
H : hish...abah ni..
H : abah, 'aduh' dlm b.i apa?
A : ouch!!
I : -_-||
A : knp kakak potong rambut kakak sendiri?
H : sebaaaab....kakak nak rambut kakak cantekk..
A : kakak rs kakak cantek ke?
H : hmmmm
A : abah tgk mcm kak limah ade la!
H : mana ada !!
A : mcm kak limah! Gondrong..
H : mana ada !! hish abah ni...
A : kakak, bas apa yg ada 2 tayar?
H : nak nama bas ke nama tayar?
A : nm bas laaa
A : ikan apa yg berminyak?
H : ikan ke minyak?
A : ikan laaa
H : minyak tu kaler apa?
A : malasla abah nak main teka teki dgn kakak ni! Abah yg konpius...
Hahaha
Monday, December 8, 2014
HumAira & cerita syaitan
Anak xder dpn mata..
Mulala kennnn rindu btandang...
Mula jgk la kepala xmemasal flashback keletah anak2..
fuhh fuhhh *tiup2 awan atas pale
Apekemende tajuk entri ni
Xtau nak klasifikasikan horror ke, umum ke, kelako ke..
Yg pasti Dato Ramli MS kate, " xklakooo"
Alkisahnye satu ari, abahnye Humegha telipon ckp, beliau akan blk lmbt sbb sorg student beliau kerasukan...
Bunyi mcm seram kan kan kan..
Xseram mn pn, hub blk, sembang, mcm kelakau pn ada...or mayb cara hub sembang tu yg kelakau...
Katanya bdk tu dok dpn pintu mcm bewak air...pastu dia ngajuk bdk tu bjln mcm bewak air..
Adoila abahnye...
Bbalik pd cerita humegha..
Awal2 ibu da pesan kat abahnye, blk nnt terus mandi jgn tegur anak...
Hai hai bai bai pon xleh..
Pesan bagai mcmla abahnye xtau kan..
Tu la sipat semulajadi bini, bl mengingatkan tu selagi xckp 88kali mmg bkn bini la..
Pendek je hub jwb, "ye abg tau"
Bukannya kite xtau yg dia tau cume kite ttp nk bgtau kot2 la ada kemungkinan dia xtau..kannn
Alkisahnye, bl abahnye da blk, besela anak2 ni teruja lompat2 dpn pintu "abah blk!! Abah blk!!"..
Kekadang nyorok blkg lgsir kengkonon abahnya akan carik padahal terang2 ada kaki tkeluar kt bwh nun..
Cehh hang igt hang comel?? *uuuwuwuwu rinduuuu
Abah masuk trus ckp,jgn sentuh abah...n terus masuk bilik ayor mandi
Humegha ni agaknye tkesok atinya mula la btanya.." ibu, nape abah ckp mcm tu?"
Ibu pon jwb, sbb ada setan ikot abah...abah kna mandi dl br setan xikot...
"Ooooo jwbnye.."
Pastu humegha dok tunggu pulak abahnye depan bilik ayor..
Ibu tanyala kakak buat apa tgu abah..nnt abah keluarlaaa..
Katanya dia nak tgu setan tu..dia nak ketuk, sambil tunjuk penumbok dia..
Ok, ibu tgelak..
Ibu tanya lagi..pastu kakak nak buat apa??
" kakak nak ketuk pala dia!! Pastu kakak nak pancut air dlm mata dia!!! Pastu kakak nak korek2 mata dia!!!" Sambil tunjuk gaya2 menentang syaiton yg agak ekstrem..
Dari mn pulak ko nk dpt air pancut kat mata setan tu kannn..
Si humegha ni dr kecik ibu abah mmg xpnah takut2kn ngan hantu..
Sbb tu agaknye dia xtakut...
Si kembar pn sama jgk..tp penakut la pulak..
Si kakak ni kalau ibu abah tgk citer hantu, dia siap men masak2 lg btul2 dpn tv atas rak tv tu dia susun penggan mangkok dia..
Part2 yg tekujat2 tu xder effect pon kat dia...
Skang ni dia suke pulak tgk antu2 ni kat utube...si adik2 ni ngs takot dia bole mengekek2 tgk...
Tah hape yg klako tah...
Bl abah da kuar dia tnya mana setan..ibu kata dah xder dah...xbrani masuk ada kat luar...
Dia jenguk pulak kat luar carik setan
Hai la humaira...setan kna ketuk pn xmati nakkk...kita ni yg kna bperisai bagai nk halau setan..
Perisai iman, ilmu, amal..
Setan nak jeling pun malas...bukan geng dia...
Ada pahemmmm????
Sunday, September 28, 2014
raye sedih ibu
bkn fb je, instagram, whatsapp..ada yg btanya kabar, ibu xdpt bls
namun, apalah sgt kalau nk dibandingkn dgn insan tpilih yg lain
sakit, sbb Allah syg...
sakit, sbb Allah nak permudahkn urusan akhirat..
sakit, sbb Allah nak duga iman..
ibu pn sblm sakit xpnah tau
tapi itula yg ibu tgh tanggung skarang
puncanya, sbb berenti guna krim steroid
dan skarang, bdn ibu tgh menyembuh, dgn detox blk smua steroid yg bkumpul dlm bdn
mcmane detox? melalui eczema, dan ibu mengalami detox seluruh bdn
Allah.......
ubat gatal, ubat ruam..org kate elok kita pon bli..
steroid sgt memudaratkn..vaksin, alergen..pon bole trigger eczema..
mohon rajin blajar..
buat kajian..
jgn jd mcm ibu..da tlambat tp syukur..ilmu ttp ilmu..bguna bl2 utk diguna pakai & disampai2 kan
tiap 2mgu berat ibu turun hampir skilo..
Alhamdulillah bila cek berat baby, xder mslh..
cb bygkn brp brt ibu yg tgal
ibu da mcm rangka, cengkung kurus kering
sakit gatal perit yg xtertanggung slalu buat ibu menangis..
angin air setiap sentuhan sgt pedih rsnya
sampai satu tahap,.ibu ingatkan diri
'this is a step closer to healing'
sabar...Allah..mohon ampunkan sgala dosa2 ibu
permudahkn pjlnn penyembuhan ibu
suami, ampunkan dosa2 iza..
mak, abah..ampunkan angah..
anak3 ampunkan salah silap ibu..
k.jim, adik2 maafkn angah..
kwn2 maafkn khilaf sy..
tiapkali waktu berbuka ibu akn mngs..
mngs sbb xdpt puase, mngs sbb xdpt kumpul ganjaran Allah bg..
xder bj raya utk ibu..juadah apa pon ibu xbole mkn sbb ibu bpntg mkn..
ibu sgt2 trauma..
kesian sggh dgn ank3
nasibla ada atuk nenek bwk bjln
slama bbulan2 ibu insomniaxtdo 3 hari bturut2 pn pnah
jd, spjg ms ibu cb utk tdo, utk rehat
dpt lelap 5mnt pn syukur sgt2
ibu rasakn mase bgerak sgt plahan
tiap saat sgt menyeksakan
xder lg gurau tawa ibu.. ibu mngs sentiasa..xtertanggung rsnya..
masih pedih & gtl, msh tkt dgn air..
tp less intense..emosi makin stabil, & dpt tdo 2j tiap2 mlm..
dan smlm, ibu paksa diri utk keluar..
thn segala rs sakit & gtl..
humaira senyum xlekang
katanya ibu da cantik, ibu npak sehat, kakak suke sgt!
kesiannya dia, rndu sggh dgn ibu
mashaAllah ibu slalu mngs rndu
nk jg ibu msh blum mampu..
tgu ibu sihat nak..kita hidup bsama mcm dulu..
Allahu.. :'(
mak pesan, kuatkn smgt, jgn slalu mngs..
mcmane? naluri keibuan sy sgt kacau..
anak4 segalanya bg sy..
byk lg yg blum sembuh..
mgkin 5, 6 bln lg..
ibu mohon Allah bg ibu kekuatan & kesabaran utk setiap detik kepada kesembuhan
terima kasih pd kwn2 yg mendoakn..
Friday, April 18, 2014
#our4thlittlemuslimiscoming :: week 16
assalamualaikum..
utk week 15 sama aje dgn yg sblmnya cuma kurang muntah..
week ke 16 rs mcm makin sihat
makan pon ok..
cuma sbb bpantg eczema limited la ckit pilihan makanan
check up utk mgu ni ibu kompiden sgt sume2 akan improve
tp bila cek hb mjunam ke 8.8 pulak
berat maintain je..hrp2la bln dpn naik
jumpe Peg Zat Makanan discuss ttg diet yg sesuai
sbb masalah hb, doc bg ubat lain pulak
ubat2 yg sblm ni tgalkan dl
semangat ibu menerai ubat baru
harapannya, moga xkeluar blk lah
kaboom kebaboooom!!!!!!
mcm tu la sound effect kemusnahan harapan ibu
xsampai sejam kuar blk..
sakitnye perut bl mnth.. :(
ibu takot risau, doc kata, kalo ubat ni xjln jgk pasni akan cucuk iron hari2 kat ponggong
kanan kiri kanan kiri
mau keras ponggong ibu nnt
dgrnye, cucuk Inferton ni sakit..
ibu alegik btol la bab cucuk2 ni..
bole pitam bile tgk jarum
td kna amik darah pon dok sakit pale lg nih..
memikirkan baby lg la ibu risau
sihat ke, ckp ke zat yg baby dpt?
16 weeks & blum rs gerakan adalah sgt merisaukan..
kakak dl da rs da
abg kembar lg awal 15 mgu da rs
baby kasi la penerajang sulung awal ckit..
xmo la wat ibu ttnggu2 gini..
tp dlm perot je bole tendang2 ok, da kuar nnt xbole, durhaka mak tanggang kata..:)
kenapala agaknya sistem menolak segala jenis ubat yg msk..
adoyai penin pala ibu..
rsnya, kna pulun jgk mkn makanan yg tinggi kandungan zat besi..
tolak makanan yg gatal2 mmg xbyk pilihan tp tulah, ibu kna wat jgk
ibu xmo xmo xmo kna cucuk hari2
huuuuuuuu TT___TT
suamiiii..help..
paksa ckit ibu mkn byk2
Monday, April 7, 2014
#our4thlittlemuslimiscoming :: week 14
begini contohnya,
ibu berasa sgt lapar di waktu subuh, lalu ibu merangkak keluar dari bilik menuju ke dapur *propa
ibu mencakar2 rak dapur & peti ais sbb terlampau lapar *propa juge
lalu ibu makan dgn amat lahapnya *propa sgt2
pas perut da rs ok, xla kenyang sgt pon...tiba2 rs semua yg dah dimakan tu nak keluar balik
lalu ibu berlari ke bilik ayor ..maka terbazirlah segala usaha ibu menyumbat sarapan ke dalam sistem ibu niii
sama la juge ceritanya waktu lunch & dinner
apa yg masuk, mesti nak keluar balik...
kekadang, tgh mnm air tetiba kat situ jugak keluarnya
lagila segala jenis pil vitamin...
sekejap je, terus nak keluar
kalau ibu tido utk elakkan muntah, bgn tido mmg kompom2 trus ke bilik air
mengapakah?
ibu sian kat bb, apala zat yg bb dapat
udahle ibu xbolemnm susu sbb eczema ibu ni...
mkn pon keluar nlk
pil pon xleh telan
kiranya perut ibu ni sentiasa kosong gtu lah...
tu yg lapoooooo memanjang gaknye...
misi punyela bebel kat ibu sbb brt xpnah naik...
what to do cik misi...
all in will come out juge..
bukan nye ibu xusaha lgsg...
tensen tau....
so, next week doc tetapkan appointment ngan doc pakar pemakanan...
ibu rs bgs, mgkin ada cara utk ibu sampaikan zat kat anak ibu...
since ibu bpantang makan, eczema ibu semakin kering..
Alhamdulillah syukur pd Allah...
bgs juge sbb akhirnya ibu dpt smgt utk tinggalkan segala jenis makanan yg xberzat
selain hanya makan ikan & sayur je, xapela...asalkan ibu sihat...
siyesly...wpun segala kemualan dah hilang, ibu xnpak byg2 ibu akan sihat sepenuhnya
dgn masalah muntah2 ni...hb low..bp kekadang low...
bila agaknya ibu akan sihat ye..
biasanya ms mengandung kakak & abg2 awak dl time ni dah agak ok dah bole bjimba2 dah
yg ni...mcm sampai ke sudah je dik...
uhuhuhu...
xsabo nak tgu bulan 9...
apapun ibu xnaklah putus harapan...moga ibu bole membawa perut dgn gojes & konfiden xlama lagi
doa2kanla saye ye...letih rsnya muntah2...sakit perut ni...:(
Allah, sembuhkan aku demi anakku...
permudahkan aku mengandung & melahirkannya...
Maha Suci Mu yg Maha Pengasih lg Penyayang
berikan aku & anakku kesihatan yg baik, jauhkan kami dari segala jenis penyakit....
sempurnakan kejadiannya...jadian dia hambamu yg menyintaiMu pertamanya
menyintai agama & Rasulnya
taat pd org tuanya
kasih pd saudaranya...
Aminnn
















